Vraagteken, Oplossingsgerichte vragen

Om de oplossing of het antwoord te vinden voor je probleem is het belangrijk om de goede vraag te stellen. De kracht van oplossingsgericht coachen/counsellen zit hem in het stellen van die effectieve vragen. Vragen die je helpen te focussen op de oplossing in plaats van op het probleem. Misschien is het wel handig als je op voorhand al weet welke vragen je tijdens een coachingsessie kunt verwachten. Het zou je kunnen helpen om sneller de antwoorden te vinden op de persoonlijke problemen waar je mogelijk mee rondloopt.

Om een passende oplossing te vinden moet je de juiste vragen stellen
Oplossingsgerichte coaching en counselling kan je ondersteunen bij het vergroten van je welzijn en het maken van keuzes. De oplossingsgerichte vragen brengen je dichter bij de wezenlijke antwoorden op persoonlijke vragen die zowel privé- als werkgerelateerd kunnen zijn. Dit kan je ook helpen bij het ontwikkelen van nog ongebruikte mogelijkheden en het verder versterken van jouw kwaliteiten en vaardigheden.

De oplossingsgerichte dialoog is gericht is op waardering en respectvolle nieuwsgierigheid, die je aanzet tot creatief nadenken over je mogelijkheden. De gestelde vragen helpen je om vooruitgang te boeken in de richting van je eigen doelen.

Hierbij vermijden we suggestieve vragen die onze oplossing insluiten, zoals: ‘Waarom ga je niet …?’ of ‘Heb je al gedacht aan…?’

In ons gesprek zou ik je zo maar de volgende oplossingsgerichte vragen kunnen stellen:

Aan het begin van ons gesprek:

– Wat zijn je beste verwachting voor dit gesprek?

– Waarover zouden we het vandaag moeten hebben zodat dit een nuttig gesprek voor jou is?

– Wat zou je vandaag in dit gesprek willen bereiken?

– Hoe zou je op een later moment weten dat deze sessie succesvol is geweest?

Als je op je best bent

– Stel dat je de komende … (dag op het werk / situatie waar je je zorgen over maakt / etc) je op je best zou functioneren:

– Wat zou je dan anders doen?

– Hoe zouden anderen dat weten/merken? Wat zouden ze zien/horen/voelen dat er anders is?

Als we het over het verleden hebben:

– In de situatie die je hebt beschreven, wat werkte er wel?

– Wat waarderen anderen in jou, ondanks de moeilijkheden die er nu zijn?

– Hoe heb je het tot nu toe gered?

– Van datgene je gedaan hebt tot nu toe, wat zou je hiervan willen blijven doen?

– Wat zou je willen dat zich niet meer herhaald?

– Hoe zou je het anders willen gaan doen als zich dit weer voor doet?

– Wat heb je van de deze periode geleerd?

Schaalvragen:

– op een schaal van 0 tot 10, waar 10 staat voor jou op je best, waar sta je nu?

– Wat heb je tot nu toe gedaan om daar te komen.?

– Wat zit er in die … (score, bv een 6)?

– Wat doe je anders als je een stap omhoog bent gegaan op deze schaal? Hoe zou je weten dat je op dat punt bent?

– Laat we eens aannemen dat je morgen één stap omhoog bent gegaan. Wat is dat het kleinste teken dat je zou vertellen dat de zaken zijn verbeterd?

Vooruitgang:

– Van de dingen die we hier vandaag hebben gedaan, wat was hiervan nuttig voor jou?

– Wat neem je mee uit deze sessie?

– Wat zou je jezelf graag anders zien doen tussen nu en onze volgende ontmoeting?

Afronding:

– Als 10 gelijk is aan de beste sessie ooit, waar staan we dan vandaag?

– Wat hebben we allebei gedaan vandaag dat nuttig was?

– Wat zouden we kunnen veranderen zodat het de volgende keer zelf nog nuttiger is?

Bel me gerust voor een afspraak om deze en andere vragen met je te bespreken. Ik ben namelijk oprecht geïnteresseerd in jouw antwoorden.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *