feedback geven

Waarnemen en feedback geven zonder oordeel is best lastig. Je eigen oordeel sluipt soms gemakkelijk in een gesprek en dan is de kans groot dat je gesprekspartner afhaakt. Een oordeel wordt snel ervaren als kritiek. Met geweldloze communicatie bereik je de ander wel met je feedback. Op de volgende manier kun je dat doen:

  1. Neem feitelijk waar.
    Wat zie je? Welke handelingen zijn er feitelijk verricht? Zeg dus niet: “Jij loopt altijd meteen boos weg” maar: “Toen ik met je wilde praten, liep je weg en hoorde ik de deur hard dichtslaan.”
  2. Beschrijf je eigen gevoel.
    Dit is lastig. Durf je gevoel uit te spreken. Maar: wat voel je eigenlijk? Ongerustheid? Verdriet? Neem de tijd om dat te onderzoeken voordat je begint te praten. Laat horen hoe jij de situatie ervaart, bijvoorbeeld: ‘Ik voel me verward’.
  3. Maak duidelijk waar je behoefte aan hebt.
    Wat ligt er onder dit gevoel? Uit welke behoefte komt dit voort? Ongerustheid, heb je pas rust als problemen zijn opgelost? Wil je de ander graag begrijpen? Achter je gevoel zit een nood. Je wil veiligheid, waardering, respect, samenhorigheid, orde, zelfexpressie. Onderzoek wat jouw behoefte in deze situatie is.
  4. Formuleer een verzoek.
    Deze laatste stap vraag om specifieke acties om jouw behoefte vervuld te krijgen. De kunst is om je verzoek zo te uiten, dat de ander bereid is er open en met mededogen op te reageren. Dat wil dus zeggen dat de ander zich niet verplicht voelt om erop in te gaan, want dan zou het eerder een eis zijn (ook wel feedforward genoemd). Bijvoorbeeld: “Ik zou het prettig vinden als we ons probleem rustig kunnen bespreken en daarbij ook echt naar elkaar luisteren”.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *